التهاب میکروبی غیر مزمن پروستات

در میان آقایان “پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن” بسیار شایع است که در آن پروستات بدون در نظر گرفتن باکتری خاص دچار التهاب می‌شود. علائم این بیماری شامل تکرر ادرار، ناگهانی و یا سخت ادرار کردن، سوزش، تکرر ادرار در شب، درد در قسمت پایینی و یا خط الراس تناسلی، کاهش جریان ادرار، خون در مایع منی و انزال دردناک، تب خفیف، عفونت مثانه است. با این حال، نمی‌توان باکتر‌ها را در مایع غده پروستات و یا ادرار مشاهده کرد. بنابراین تشخیص و درمان این نوع پروستاتیت بسیار دشوار است. در حال حاضر هدف از بین بردن کامل علائم بیماری به جای از بین بردن آن است.

برخی تصور می‌کنند که عوامل التهاب که باعث ایجاد التهاب می‌شوند شامل عوامل زیر هستند:
-فعالیت جنسی:یک عفونت منتقله از راه جنسی (سوزاک، کلامیدیا، مانند A)، در آقایان جوان فعال جنسی. کاهش فرکانس مقاربت جنسی می‌تواند یک راه درمانی در برخی از مردان باشد.
-اضطراب یا استرس: استرس باعث انقباض عضلاتی که جریان ادرار را کنترل می‌کنند می‌شود. این عضلات، عضلات کف لگن هستند که مثانه و رکتوم را پشتبانی می‌کنند. تشنج، باعث جلوگیری از شل شدن عضلات و بازگشت ادرار به پروستات به طور منظم می‌شود که باعث آسیب بافت خواهد شد.
-سرگیری و تکمیل ادرار: برخی از مردان دچار تکرر ادرار می‌شوند. برای متوقف کردن جریان ادرار از طریق مجرای ادرار و باعث نشت ادرار و تحریک پروستات بر اثر تماس می‌شود.
-بلند کردن اجسام سنگین: بیند کردن اجسام سنگین دلیل اصلی وارد آمدن فشار به مثانه و ریفلاکس پروستات است.
-شغل:مشاغلی مانند رانندگی کامیون ممکن است با این عفونت همراه شود.
-برخی از فعالیت‌ها: فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و یا آهسته دویدن می‌تواند غده پروستات را تحریک کند.

التهاب حاد پروستات
التهاب حاد پروستات بسیار نادر اما بیماری جدی است. تب، لرز، علائم شبیه سرماخوردگی، درد هنگام ادرار کردن و سوزش، مشکلات ادرار، جریان ادرار، احساس تخلیه ناقص مثانه در هنگام دفع ادرار کاهش می‌یابد، تکرر ادرار، ادرار خونی، انزال دردناک از علائم شایع هستند.
بیشتر اوقات این نوع از پروستات و دستگاه ادراری باکتری‌های موجود در روده بزرگ ایجاد مشکل می‌کنند. مانند پروستاتیت حاد باکتریایی، که می‌تواند به خون وارد شده و ایجاد عفونت کند. بنابراین، اگر بعد از چند روز علائم جدی همچنان مشاهده شود؛ باید در اسرع وقت به دکتر مراجعه شود.

التهاب مزمن میکروبی پروستات
این نوع پروستاتیت به علت عفونت باکتریایی است. بر خلاف علائم پروستاتیت حاد توسعه آهسته‌تر و علائم تقریبا یکسان با پروستاتیت مزمن غیر باکتریال می‌باشد. علت پروستاتیت باکتریایی مزمن مشخص نیست. باکتری‌های سیستم ادراری ممکن است به عفونت مثانه یا خون مرتبط باشد. ممکن است سنگ غده پروستات و یا نقص ساختاری آن باعث ایجاد پروستاتیت شود. عفونت ادراری و آسیب به مثانه (مانند کاتتر) می‌تواند منجر به پروستاتیت شود. پس از تشخیص کاتتر پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کنددو گام مهم برای از بین بردن شرایطی که باعث پروستات و پروستاتیت می‌شود وجود دارد. برای این کار به بررسی جزئیات سابقه پزشکی شما نیاز است. برای درمان سابقه عفونت و خانوادگی و روابط جنسی بسیار حائز اهمیت است. با این حال، معاینه فیزیکی و رکتوم نیز باسد انجام شود. دکتر شما ممکن است در طی معاینه دیجیتال مایع غده پروستات را بررسی کند. این فرآیند “ماساژ پروستات” یا “سلب” نامیده می‌شود. عفونت یا التهاب مایع پروستات را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد. برای ادامه تحقیقات ادرار نمونه لکوسیت مورد نیاز است. لکوسیت التهابی، عفونت باکتریایی را نشان می‌دهد. اگر آزمایش ادرارتان مثبت باشد، به پروستاتیت باکتریایی مبتلا هستید. اگر فرم لکوسیت وجود دارد این جوانه‌ها یا بکتری‌ها هستند. اگر نشانه‌هایی از این باکتری یا لکوسیت وجود داشته باشد، مربوط به این ناراحتی است.

درمان پروستات

آنتی بیوتیک
آنتی بیوتیک‌ها به عنوان انتخاب اول در درمان تمامی انواع پروستاتیت‌ها استفاده می‌شوند. زمانی که دکتر شما در بدن تشخیص می‌دهد نوع خاصی از باکتری که باعث عفونت می‌شود، باید استفاده از آنتی بیوتیک شروع شود. طول مدت پاسخ آنتی بیوتیک برای عفونت توسط مواد مخدر متفاوت است. چند هفته پس از درمان پروستاتیت حاد استفاده از آنتی بیوتیک کافی است. برای انواع مزمن و غیر باکتریایی گاهی اوقات می‌تواند طولانی مدت درمان شود. علاوه‌بر این زمانی که مواد مخدر مصرف می‌شود منتشر می‌شود. اگرچه در موارد عفونت پروستات غیر باکتریایی با چند هفته درمان با آنتی بیوتیک علائم را کاهش دهد.

بلوکه‌های آلفا
اگر ادرار کردنتان سخت باشد ممکن است به دلیل انسداد سیستم ادراری بلوکه کننده آلفا آغاز شود. این داروها باعث استراحت گردن مثانه و پروستات می‌شوند.

درد
داروهای استامینوفن یا NSAID می‌تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد. با این حال، به خاطر عوارض جانبی باید برای تعیین دوز دکتر تجویز کند.

فیزیوتراپی
تکنیک‌های درمان فیزیکی مورد استفاده علاوه بر درمان پزشکی در کاهش عوامل پروستاتیت مهم است. یک فیزیوتراپیست چگونگی استفاده از ورزش را برای درمان فیزیکی تجویز می‌کند. عضلات پایین‌تر از لگن می‌تواند در اثر حرکات کششی شل شود. در درمان دیاترمی با حرارت و جریان الکتریکی بعضی عضلات را شل می‌کنند. یکی دیگر از روش‌ها؛ تکنولوژی پس خوراند زیستی است که اجازه می‌دهد ماهیچه‌های شما استراحت کنند. در این روش الکترود بر روی بدن فرد بیمار در طول یک جلسه درمانگر بیوفیدبک قرار داده می‌شود. الکترودها به یک مانیتور متصل شده و با بازخورد، عملکردهای بدن شما مانند: تنش عضلانی را نشان می‌دهد. درمانگر تکنیک‌های تمدد اعصاب را برای درمان استفاده می‌کند. مشخص نیست که فیزیوتراپیست دقیقا چگونه به درمان پروستات کمک می‌کند. با این حال، از آنجا که برخی آقایان دارای عضلات تنگ هستند این حرکات فیزیوتراپی کمک به آرامش این عضلات می‌کند.

ماساژ پروستات
ماساژ باعث کاهش پروستات عفونی می‌شود، زیرا که دسترسی آنتی‌بیوتیک‌ها به بافت‌های ملتهب را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست